Elk jaar lopen duizenden patiënten schade op door een vermijdbare medische fout. In de meeste gevallen heeft een slachtoffer dan al gezondheidsproblemen en daarom kan het dan ontstane letsel extra veel impact hebben op zijn of haar leven. In dit blog vertellen we je meer over de stappen die belangrijk zijn om te nemen na letselschade door een medische fout.
Wat is letselschade door een medische fout?
Van een medische fout is sprake als een medische behandeling onzorgvuldig of ‘fout’ is uitgevoerd waardoor de patiënt letselschade oploopt of in sommige gevallen zelfs overlijdt.
Het vaststellen of het bewijzen van een medische fout, is nog niet zo eenvoudig. Als het resultaat van een operatie niet is zoals verwacht, wil dat niet automatisch zeggen dat er ook sprake is geweest van een foutieve handeling. Er is namelijk altijd een risico dat er zaken misgaan bij een operatie of dat er een complicatie optreedt. Het gaat er om of een arts heeft gewerkt conform de geldende protocollen en of hij heeft gehandeld zoals van een zorgvuldig handelend arts verwacht mag worden.
Staat eenmaal vast dat een fout is gemaakt, dan is het ziekenhuis of de arts die de medische fout heeft gemaakt voor de gevolgen daarvan aansprakelijk.
Hoe gaat een aansprakelijkstelling in zijn werk?
Er zijn drie stappen die het slachtoffer moet doorlopen om een zorginstantie aansprakelijk te houden voor de letselschade door een medische fout. Niet altijd zijn alle drie stappen van toepassing, het komt bijvoorbeeld vaak voor dat al bij stap 1 of 2 ‘de kou uit de lucht is’ en er geen aansprakelijkstelling wordt verstuurd.
1. Ga het gesprek aan.
Bespreek de medische fout met de desbetreffende instantie zodat zij op de hoogte zijn van de gevolgen en impact van de fout op het leven van het slachtoffer.
Dit kan ook een goed moment zijn voor het slachtoffer om een kopie van het medische dossierop te vragen. Zo kan het slachtoffer zelf alvast het dossier inzien, maar het slachtoffer kan dit ook laten beoordelen door een onafhankelijke medisch adviseur.
2. Een klacht indienen.
Iedere zorginstantie heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris en klachtencommissie. Deze commissie moet iedere klacht beoordelen.
3. De zorginstantie aansprakelijk stellen
Als de klachtencommissie de klacht over de medische fout niet kan oplossen of afhandelen, sturen zij de klacht door naar hun verzekeraar. De verzekeraar bekijkt dan of de zorginstantie aansprakelijk kan worden gehouden voor de medische fout. In dit stadium laten veel slachtoffers zich bijstaan door een belangenbehartiger.
In een eerder blog gaven we slachtoffers vier tips bij het kiezen van de juiste belangenbehartiger.
De juiste professionals inschakelen bij letselschade na een medische fout
De Bureaus is een onafhankelijk full service adviesbureau bij letselschade. Wij geloven in maatwerkoplossingen en herstelgerichte ondersteuning voor iedere betrokkene bij een letselschade. Bij ons kunnen belangenbehartigers en verzekeraars terecht voor: medische, rekenkundige, arbeidsdeskundige en herstelgerichte ondersteuning. Dus ook bij letselschade door een medische fout.
De Bureaus beoordeelt en onderzoekt een mogelijke medische fout door twee fases te doorlopen.
1. Beoordeling of er een fout is gemaakt
Onze medisch adviseur gaat in eerste instantie zelf met de beoordeling aan de slag. Vaak wordt het slachtoffer uitgenodigd bij ons op kantoor om over de medische fout en de impact daarvan te praten. Als vervolgens specialistische kennis vereist is doet de medisch adviseur een beroep op het netwerk van specialisten van de Bureaus die als consulent kunnen worden ingeschakeld. Wij kennen precies de juiste experts voor de beoordeling van de medische fout.
2. Beoordeling of er door die fout letselschade is ontstaan
Is aansprakelijkheid eenmaal erkend, dan wordt het dossier overgedragen aan een partijdeskundige medisch adviseur. Deze medisch adviseur gaat inhoudelijk kijken naar de gevolgen die de medische fout heeft op medisch gebied.
Het proces na erkenning van de aansprakelijkheid voor een medische fout
De Bureaus kan niet alleen het onderzoek naar de medische fout verrichten, door onze multidisciplinaire aanpak kunnen wij partijen die zich bezighouden met een medische fout ook bijstaan op medisch, arbeidsdeskundig en schadegebied. Omdat een medische fout ook in psychisch opzicht impact kan hebben, is soms inzet van een herstelcoach verstandig.
Ben je een belangenbehartiger, verzekeraar of rechtsbijstandsverzekeraar en wil je graag dat De Bureaus jouw medische foutdossier in behandeling neemt? Vul dan ons contactformulier in of bel ons via 030-2041000.
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •
Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •